Blogi

Blogi > Vaanelan puutarha tuottaa laadukasta lähiruokaa

4.7.2018

Vaanelan puutarha tuottaa laadukasta lähiruokaa

Kotimainen, puhdas, laadukas ja lähellä tuotettu ruoka on tänä päivänä yhä useamman kuluttajan valinta. Tällaista ruokaa tuottaa Vaanelan puutarha, joka aloitti toimintansa vuonna 1988 Ismo Vaanelan ottaessa ohjat käsiinsä. Pari vuotta myöhemmin aisapariksi tuli vaimo Minna-Maria.

Aluksi viljeltiin avomaalla mansikoita, porkkanoita, sipulia, tilliä ja muita kasviksia. Liiketoiminta laajeni merkittävästi 90-luvun puolivälissä, kun Vaanelat ostivat Lankkerin tilan Teijosta ja aloittivat kasvihuoneviljelyn. Päätuotteita nykyisin ovat salaatit, tomaatit ja kevätsipuli.

Toiminta on kasvanut vuosi vuodelta. Kasvihuoneita on 2,8 hehtaaria ja avomaaviljelmiä 18 hehtaaria. Yrityksen palveluksessa ahertaa talvisin nelisenkymmentä henkeä, mutta kesäisin määrä tuplaantuu.

Tuoreus on kilpailuetu

Kasvihuoneessa vihreyttä riittää silmänkantamattomiin. Ismo Vaanela kertoo, että salaatit kasvatetaan turpeessa, joka on puhdas luonnonmateriaali.

–Salaatinviljelyn jälkeen turve uudelleen käytetään muun muassa peltojen parannukseen. Kasvihuoneemme lämpiävät kotimaisella bioenergialla.

Herkullisilta näyttävät myös kypsymässä olevat tomaatit, joiden värikirjoa jäämme ihmettelemään.

Vaanelanpuutarha_tomaatti

–Kokeilemme jatkuvasti uusia lajikkeita, jotta kuluttajien ruokapöytään tulisi vaihtelua. Nyt hittituote ovat makeat karkkitomaatit ja tämän kesän uutuuksia mansikka- ja suklaatomaatit, Minna-Maria Vaanela esittelee.

Salon torilla Vaanelan tuotteita on myyty 90-luvulta asti.

–Tänään torikauppa voi paremmin kuin koskaan, kun lähiruoan arvostus on huipussaan. Yli kaksi kolmasosaa vihanneksistamme menee kuitenkin suoraan kauppoihin. SSO:n kanssa olemme tehneet hyvää yhteistyötä alusta saakka, Ismo Vaanela toteaa.

Vaanelan puutarhan tuotteita voi toki löytää muistakin osuuskaupoista – HOK-Elannon, Hämeenmaan ja Varuboden–Oslan myymälöistä. S-ryhmä kokonaisuudessaan onkin Vaaneloiden suurin asiakas.

–Kun tilaus tulee aamulla, pystymme toimittamaan tuotteet myymälöihin saman päivän aikana.  Tuoreus on kilpailuetu niin meille kuin kaupalle, Vaanelat sanovat.

–Olemme kiitollisia siitä, että SSO ja sen asiakkaat arvostavat tuotteitamme niin paljon, että olemme saaneet niille erinomaiset myyntipaikat. Vastaavasti hankimme kaikki tuotantopanoksemme rakennustarpeita myöten SSO:sta.

Erikoistuminen on fiksu strategia

Ismo ja Minna-Maria kertovat, että he ovat oppineet kaikki kasvinviljelyn salat kantapään kautta, yrityksen ja erehdyksen tietä. Nuori polvi, tytär Karoliina ja hänen puolisonsa Alexander Hermans sen sijaan opiskelevat alan oppilaitoksissa saadakseen uusinta tietopohjaa tulevaan ammattiinsa.

Vanhemmat ovat silminnähden tyytyväisiä siitä, että jatkajat puutarhalle ovat jo tiedossa, vaikka sukupolvenvaihdokseen vielä aikaa onkin.

Karoliina ja Alexander uskovat, että nuori sukupolvi arvostaa tänä päivänä niitä asioita, joita Vaanelan tila edustaa.

–Halvin hinta ei ole tärkein valintaperuste. Ympäristöarvot, brändi ja maine sekä erikoistuminen ovat asioita, joilla kannattaa kilpailla, he miettivät.

PerheVaanela

Kirjoitus on esimakua syksyllä ilmestyvästä SSO:n maatalouskauppa 100 vuotta -juhlajulkaisusta.

maatalouskauupa 100v_logo_cmyk

Teemat: Blogi, Maatalous

Kimmo Salo ja Pälvi Salo

Kirjoittaja:

Kimmo Salo ja Pälvi Salo


Näytä kaikki kirjoitukset